Volební rekordy a propadáky

Volební rekordy a propadáky

Nedávno jsme v prezidentských volbách udělali v Úvalech dvacetiletý rekord ve volební účasti. Ne vždy volby vyvolají takový zájem a ... číst příspěvek »

Nové bytovky ve vilové čtvrti

Nové bytovky ve vilové čtvrti

Město uspořádalo v sálu DPS prezentaci nového záměru výstavby na Náměstí Svobody. Diskuse okolo vysokých bytovek na bramborovém náměstí je ... číst příspěvek »

Obchodní centrum Pražská

Obchodní centrum Pražská

Málo obchodů v Úvalech a dojíždění za nákupy mimo Úvaly? Častým stížnostem v Úvalech bude brzo definitivně konec. ... číst příspěvek »

 

170. výročí železnice v Úvalech

Úvalské nádraží, 170. výročí železniční dopravy v Úvalech, 103 let stará secesní budova nádraží …

20. srpna 1845 projel po nové železniční trati v Úvalech slavnostně první vlak do Prahy. 1. září 2015 oslavíme 170. výročí od zahájení pravidelné železniční dopravy na trati Praha – (Úvaly) – Olomouc v roce 1845. Provoz na trati zajišťovala společnost Severní dráha císaře Ferdinanda za úplatu ve výši 90 % z tržeb. Aby další rozvoj železnice neustal a pokračovalo se s pokládáním druhé koleje, vybavením stanic a přestavbou mostů, převzala provoz již po pěti letech C. K. privilegovaná Rakouská společnost státní dráhy.

V Úvalech byl první nádražní budovou dům č.p. 70 na rohu dnešní Jiráskovy a Pražské ulice.

FOTO – Dům na rohu ulic vpravo za přejezdem, první budova nádraží, první poštovní úřad.
Na snímku jsou také dlouho používané jednodílné závory na přejezdu.
přejezd závory Úvaly

Skutečná nádražní budova pro cestující, početný personál a odbavování vlaků (dvě čekárny, dvě kanceláře a byt přednosty) byla postavena o pár metrů vedle (směrem na Klánovice).

FOTO – Jiráskova 90 – Stará budova nádraží. Pohled z ulice a pohled přes koleje.
staré nádraží Úvaly
staré nádraží Úvaly
staré nádraží Úvaly
Před starou nádražní budovu se nyní vrací nástupiště pro směr Kolín:
staré nádraží Úvaly

Naproti nádražní budově na druhé straně kolejí v malé budově pro vodu (pro parní vlaky) bydlel v přístavku skladník.

Domek na druhé straně nádraží.
staré nádraží Úvaly

Klánovickým směrem hned vedle původní budovy byla r. 1912 postavena nová nádražní budova. Secesní budova jako chlouba městečka byla často vyobrazena na dobových pohlednicích.

nádraží Úvaly
nádraží Úvaly

Železnice v Úvalech odstartovala prudký průmyslový rozvoj, těžbu surovin a znamenala prosperitu drobných živnostníků. Do vybavení stanice tak neodmyslitelně musela patřit nákladová část (směrem na Klánovice), kde na jižní straně kolejí stály dva nádražní sklady. Jeden byl zbourán v roce 2014 s rekonstrukcí nádraží, druhý o dva roky dříve ustoupil soukromé stavbě továrny Munot-FormTec.

FOTO: dobový kolorovaný záběr nákladového prostoru u nádraží
nádraží Úvaly

Další asi nejnovější nádražní stavbou je budova reléového centra pro zabezpečovací techniku a řízení provozu (pouze technologické zázemí). Ve své době to bylo jedno ze dvou nejmodernějších zařízení v celé republice. Některá nádraží tuto technologii skryla do starých nákladních kůlen (např. Lysá nad Labem). V Úvalech na místě teprve nedávno zbouraného skladu s nákladovou rampou vznikne podle současných plánů odstavné parkoviště.

FOTO: alpský dům v Úvalech
reléovka Úvaly
… dům nově bez oken
reléovka Úvaly

Dopravu na trati a nastavení návěstí řídí „výpravčí“. Cílový stav plánu Správy železničních a dopravních cest (SŽDC) bude doprava na železnici v celé ČR řízena ze dvou dispečinků. Podobně řídí a kontroluje pohyb letadel nad ČR Řízení letového provozu z Jenče u Prahy.
Změna technologie tak definitivně ruší staré kontrolní panely výpravčích a informace přenáší na obrazovky počítačů.

Unikátní reléovka (poslední svého druhu) z roku 1972 nyní končí například také ve velké stanici v Lovosicích. Na snímku je ohromný řídící panel reléovky v Lovosicích. /zdroj: Deník/
Lovosice

S rekonstrukcí se také v Úvalech mění zabezpečovací technika. „Alpský dům“ v této souvislosti oslepl, některá okna jsou čerstvě zazděná. Domu, který do původně venkovského nádraží nikdy nezapadl, by domalování falešných oken, okenic nebo truhlíků rozkvetlých květin asi víc poškodit nemohlo.  Chloubou Úval dům po nových úpravách nebude.

A 170. výročí připadající na 1. září? Díky uzavření železničního přejezdu se měla rekonstrukce železnice zrychlit. Železniční podjezd se měl otevřít o měsíc dříve – v průběhu května. Podle posledních zpráv je vše jinak. Stavba vč. souvisejících uzavírek (přejezdu i podjezdu) se prodlužuje až do konce září. A průběh opravy se komplikuje mj. díky statickým závadám na devítiobloukovém viaduktu. Původní stavba viaduktu a železnice v Úvalech trvala rok. Oprava i s použitím moderní techniky bude o něco delší…

Pokud i vy máte staré fotografie nebo pohlednice Úval a okolí, prosíme vás o jejich zapůjčení pro jejich digitalizaci a uchování.
Zde použité záběry pochází z dobových pohlednic ze sbírky p. Miloslava Klicpery, kterému tímto děkujeme!