Messerschmitt v Úvalech

Píše se 1. květen roku 1946. Je to rok plný euforie a očekávání, jak všichni lidé doufají, lepšího budoucna…

Zatím se zdá, že všechny politické strany ve státě mají stejné plány a možnosti. Je však již delší dobou pravda, že právě ta jedna… se za každou cenu dere do popředí více, než je zdrávo. Plamenným projevům a propagandě této strany v podání soudruha Smrkovského se bohužel nevyhne ani městečko poblíž Prahy, Úvaly.

Neobávejte se, nejde o politický úvodník, jedná se pouze o navození atmosféry té doby a hlavně oněch dnů roku 1946, kdy se parta mladíků a nadšenců z tohoto města rozhoduje založit vlastní Aeroklub.

Jak jsem se dozvěděl, byli to pánové Václav Manda, Miroslav Manda, Milan Čumrda a Jiří Fischer. Posledně jmenovaný se později stal zalétávacím a předváděcím pilotem na letounech S-199, MiG-15, -17 a -19.

Je krátce po válce, všude u cest a na polích se nacházejí zbytky pozemní vojenské techniky, avšak žádný letoun vhodný k propagaci Aeroklubu. Jeden z nadšenců (snad pan Čumrda) zjistil, že na letišti v Českém Brodě (dnes již neexistuje) mají odstaveného „Mezka“. Slovo dalo slovo a brodský Bf 109K byl zapůjčen a v rozloženém stavu přetažen za náklaďákem do Úval na náměstí (tehdy T.G.Masaryka) a tam opět sestaven. Snažili jsme se o letounu zjistit co nejvíce podrobností, ale naživu jsou dnes pouze dva pamětníci, pan V. Manda a pan J. Fišer, a pamatují si jen zlomky této události.

Fotografie, které se jen zázrakem dochovaly, pořídil můj dědeček Josef Manda. Bohužel, pohled na celý letoun z boku a na označení se zřejmě nedochoval.

Sám považuji zmínku o tomto letounu za otevřenou historii a doufám, že nevyjasněnost dalšího osudu zatím neznámého Bf 109K někdo pomůže dořešit.

Jakub Pokorný
/článek „Bf 109K v Úvalech aneb, kde je mu konec?“ z časopisu Historie a plastikové modelářství č. 6/2004/

FOTO: Messerschmitt na náměstí v Úvalech v roce 1946:


Messerschmitt Bf 109 byl německý bojový letoun, tvořící páteř stíhacích sil Luftwaffe od roku 1937 po celou dobu druhé světové války. V době svého vzniku patřil mezi nejpokročilejší stíhačky. Nesl moderní konstrukční prvky jako celokovovou samonosnou konstrukci, uzavřený kokpit a zatahovací podvozek. Byl poháněn kapalinou chlazeným, dvanáctiválcovým invertním spalovacím motorem.
Díky své konstrukci se Bf 109 mohl neustále vyvíjet a zůstal tak plně konkurenceschopný po celou dobu 2. světové války až do uvedení proudových letadel.
Významná část výroby Bf 109 pocházela z nacistických koncentračních táborů jako Flossenbürg, Mauthausen a Buchenwald.
/wikipedia/

Unikátní Messerschmitt stále létá

A opravdu se podařilo vypátrat další osud letounu na fotografiích z Úval.

Do roku 1982 byl majitelem pan Šindelář v Českém Brodě, který jej v tomto roce prodal do tehdejšího západního Německa. Majitelem se stal pan Hans Dittes. Po zhruba 10 letech byl letoun uschopněn do letového provozu s imatrikulací D-FDME v černé barvě. Letoun se s novým majitelem znovu objevuje hrdě na obloze. Dokonce má jako jediný létající Me Bf 109 původní válečný motor DB 605 (Daimler-Benz).


Kolize Messerschmittu na letišti Berlín – Schönefeld v roce 2008 /foto Ondřej Čapka/

Na veletrhu ILA 27. 5. 2008 havaroval právě tento letoun, jeden z mála létajících exemplářů tohoto Messerschmittu. „Při přistání došlo k neúplnému vysunutí podvozku a letoun vyjel z dráhy. Pilotovi se naštěstí nic nestalo, než stačili dorazit hasiči, už obhlížel škody. Omluvte sníženou kvalitu fotografie, stalo se to na druhém konci dráhy a dva kilometry horkého tetelícího se vzduchu kvalitě moc nepřidají…“ komentuje kolizi fotografující Ondřej Čapka.

Není jisté, zda v roce 2008 v důsledku poškození nebo ještě rok před tím, byl letoun prodán společnosti EADS (European Aeronautics, Defense and Space Company, jde o společnost Airbus). Po renovaci Messerschmitt opět létá…


Messerschmitt typ Me Bf 109K po renovaci  Bf 109G 10
Bf 109 G-10: Jedná se o částečnou přestavbu strojů série G a částečně úplně nově postavená letadla. Pohon zajišťovaly motory DB 605 o výkonu 1 475 k. Letoun dosahoval maximální rychlosti 680-695 km/h).
/wikipedia/

Děkuji za ochotu, poskytnuté informace a fotografie panu Jakubovi Pokornému, Lence Mandové, Ondřeji Čapkovi.

 

 

Written by