Práce

Práce

Inzerce práce na titulní stránce Uvaly.cz Nabídky volných pracovních pozic nebo brigády zobrazíme přímo v novinkách na Uvaly.cz Kontaktujte redakci s textem nabídky. Aktuální ... číst příspěvek »

Odpady

Odpady

Sběrný dvůr Úvaly (od 1.6.2020) Od června 2020 je v provozu nově vybudovaný sběrný dvůr města Úvaly na Hostíně (za stavebninami ... číst příspěvek »

Příroda, památky

Příroda, památky

Město Úvaly díky svému umístění v údolí potoka Výmoly má stále ještě místa, kde je příroda nedotčená výstavbou. Stále zde můžete ... číst příspěvek »

Rozhledna Vinice

Rozhledna Vinice

Snad již v roce 2007 vznikl nápad na stavbu dřevěné rozhledny na vršku nad městem – na Vinici. K realizaci stavby rozhledny ... číst příspěvek »

Nové bydlení v Úvalech

Nové bydlení v Úvalech

Lavina rozrůstání čtyřtisícového města na více než 12,5 tisíc obyvatel (a ve hře jsou další stovky obyvatel k tomu navíc) spouští schvalování ... číst příspěvek »

 

Úvalská linka

V poslední době se častěji objevují diskuse nad úvalskou autobusovou linkou nebo školním autobusem. V ohlédnutí do roku 1935 se podíváme, jaký výkvět techniky sloužil k dopravě v Úvalech a okolí…

 

Kdy začaly z Úval přes Hradešín poprvé jezdit autobusy, není přesně známo. Pravděpodobně tomu tak bylo hned po výrobě prvních dřevěných vozů po skončení I. světové války. Jak pamatuje hradešínský rodák Jeroným Knížek, malý autobus p. Strnada jezdil z Doubravčic přes Masojedy, kolem Šerákovy cihelny a přes Přišimasy k nádraží v Úvalech.

Zajímavý snímek autobusu, který brázdil silnice v okolí pochází z roku 1935. Jde o kratší verzi autobusu Praga AN, jenž opustil výrobní linku Českomoravské automobilky Kolben – Daněk akc. spol. poprvé roku 1928 a vyráběl se 8 let.

Jeden z mála dochovaných autobusů má ve sbírce pragovek Emil Příhoda z Prahy. Autobusy se v té době stavěly převážně na standardní podvozky nákladních automobilů a karosérie zhotovovaly často speciální karosárny. Kratší verze autobusu měla 12 míst + 4 místa pro stání, jinak 16 míst na podélně uspořádaných lavicích, další dvě místa pro řidiče a průvodčího. Za pozornost stojí uspořádání dveří: jedny jsou u řidiče, druhé v zadní stěně karosérie, dále vybavení lékárničkou i hasícím přístrojem a umístění náhradního kola za sedadlem řidiče. Autobus pana Strnada se mohl pochlubit svým řadovým čtyřválcem SV, s objemem 1850 cm3, tažnou silou 30 kW a 3000 otáčkami za minutu. Jednokotoučová spojka, čtyřstupňová převodovka. Podvozek klasické koncepce s obdélníkovým rámem a tuhými nápravami, zavěšenými na podélných půl eliptických pérech. Mechanické brzdy. Hmotnost podvozku 1250 kg. Max. rychlost 35km/h, jinak 40 km/h. Spotřeba paliva byla 18 – 24 l/100 km.

V roce 1946 jezdil autobus souběžně vedle trasy Úvaly – Hradešín – Doubravčice také do Škvorce. Po panu Strnadovi jezdil přes Hradešín roku 1949 pan Studený.

Sestaveno podle článku, který pro hradešínský list „Dobrý den“ v prosinci 2006 napsal Jan Psota ml. a Jakub Oliva

fotografie Praga AN 1929-1936
autobus 1935